Dominaţia TVR

La implinirea a cinci decenii de existenta, TVR domina, fara eforturi, piata media.

Fara dubiu, poti afirma ca TVR este institutia-mamut a Romaniei. Ar fi insa greu, daca nu imposibil, sa consulti statistici privind impactul ei, deoarece televiziunea publica nu are un centru propriu de cercetare si sondare a opiniei publice. Nici cifra angajatilor ei nu este la indemana oricui. La o asemenea intrebare, din chiar interiorul institutiei, raspunsurile sunt diferite, desi apartin unor “abilitati” – dupa unii ar fi “peste trei mii”, dupa altii “vreo cinci mii de oameni”. Dificil este si sa-i descrii corect evolutia, caci institutia “oglinda” a trecutului nostru din ultima jumatate din secol incoace nu-si are scrisa in vreo carte istoria. Nu are nici macar un muzeu. Si nici arhiva nu-i mai este intreaga.

FARA GRIJI. In concurenta acerba a presei din Romania, angajatii din TVR traiesc fara teama. Veniturile institutiei sunt asigurate in proportie de trei sferturi din taxele contribuabililor, iar TVR domina piata media prin neputinta rivalilor de a patrunde pretutindeni in mediul rural. Prin ce-ati simti absenta TVR? – m-am hazardat de curand sa-i intreb pe cativa dintre apropiati. Transmisiunile sportive de mare amploare al caror monopol il detine – mi s-a raspuns – , filmele artistice si… “Surprize, surprize”! Cam putin, zic si eu, adaugand “D-ale lui Mitica”. Singura emisiune “lucrata” pe masura fortelor din TVR si a ambitiilor declarate de “televiziune a tuturor romanilor”, nu doar a celor din Bucuresti.

Publicat in Jurnalul Naţional, luni 11 decembrie 2006